Zakaz wprowadzania do obrotu przez producentów i hurtowników otrzymują od początku września kolejne tradycyjne żarówki – tym razem 60-watowe, za rok kolejne. Zastępujące je ekologiczne są jednak kilkanaście razy droższe. To nie jedyny dowód na to, że w Polsce nie opłaca się być pro-ekologicznym. To zabawa dla bogatych. Budowa eko domu czy kupno samochodu na prąd może zrujnować nasze finanse. Przeciętnej polskiej rodziny nie stać na ekologię – wyliczyli doradcy Aspiro.
Cena dyskwalifikuje ekologiczne budowanie dla przeciętnego Kowalskiego. Technologia tzw. domu pasywnego (czyli uzyskującego dużą część energii ze źródeł odnawialnych) jest coraz wydajniejsza i łatwiej dostępna niestety ustawodawstwo nie daje wystarczających zachęt. Wybudowanie takiego lokum kosztuje ok. 50%-70% więcej niż domu zbudowanego najniższym kosztem. W Polsce państwowe programy wspierania ekologicznych inwestycji dopiero raczkują. „Zieloną jaskółką” jest możliwość skorzystania z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup i montaż instalacji wykorzystujących energię słoneczną. Dopłaty mogą sięgnąć nawet 45% kosztów. Na szczęście na przeważającym obszarze Polski ilość energii słonecznej przypadającej rocznie na 1m2 jest wystarczająca aby wykorzystać ją do celów energetycznych.
Aktualnie tylko dwa banki – BOŚ Bank oraz Bank BPH - oferują kredyty hipoteczne przeznaczone na budowę lub modernizację domów z wykorzystaniem technologii ekologicznych. Atrakcyjność tych rozwiązań polega na tym, że w przeciwieństwie do obniżonej prowizji korzyści płynące z obniżenia marży klienci odczuwają co miesiąc, płacąc raty niższe nawet o kilkaset złotych. Niższa od standardowej marża, wynosi 0,1% w przypadku kredytu EKOhipoteczny w Banku BPH. Uzyskanie takiej wartości w porównaniu do standardowej marży na poziomie 1,6% pozwala uzyskać oszczędność sięgającą ponad 700 złotych[1] - wylicza Jakub Augustynowicz, doradca Aspiro.
Ekojazda nie popłaca
W Polsce nie funkcjonują jeszcze żadne formy państwowych dopłat do zakupu ekologicznych samochodów. W dodatku analitycy, wspierając się wiedzą naukowców udowodnili, że produkcja, używanie, a przede wszystkim utylizacja średniej klasy samochodu hybrydowego, wyposażonego w baterie niklowe, jest w sumie bardziej szkodliwe dla środowiska, niż cały cykl życia Hummera – prawdziwego potwora o niemal niespożytym apetycie na paliwo.
Kilka marek ma już jednak w ofercie samochody z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Niestety ich cena nie zachęca do zakupu. Licząc „na zimno” ich użytkowanie nie przynosi oszczędności w domowym budżecie. Różnica w koszcie „hybrydy” i spalinowego odpowiednika sięga zazwyczaj ok. 30%. Koszt eksploatacji jest za to niższy tylko nieznacznie. Na 100 km zaoszczędzimy około 5 złotych (ok. 5 groszy/1km). To oznacza, że różnica w cenie auta z napędem hybrydowym zwróci się po przejechaniu ponad 150 tys. km. Przeciętnie po około 6 latach użytkowania suma wydana na kredytowany zakup i używanie samochodu „Eko” zrówna się więc z tą wydaną na samochód tradycyjny – ocenia Jakub Augustynowicz z Aspiro.
Koszty powodują, że najczęściej takie samochody kupują w celach prestiżowych władze samorządowe. Tak jest chociażby w Krakowie, czy Wrocławiu, gdzie straż miejska niemal bezszelestnie może poruszać się po rynku kilkoma pojazdami spalinowo-elektrycznymi. Zapewne w winnych miastach takie rozwiązanie również ma szansę zyskać uznanie.
Model |
Cena zakupu* |
Wysokość raty kredytu na 3 lata/na 5 lat** |
Suma odsetek po 3 latach/5 latach |
Koszt kredytu po 3 latach/5 latach*** |
Serwis po 3 latach/po 5 latach |
Paliwo po 3 latach/po 5 latach **** |
Suma kosztów po 3 latach eksploatacji |
Suma kosztów po 5 latach eksploatacji |
Toyota Auris Valvematic 1,6 Luna |
65.900 |
2095,30/1.367,66 |
9.530,64/16.159,35 |
75.430,64/82.059,35 |
2.000/4000 |
24.375/43.200 |
101.805,64 |
129.259,35 |
Toyota Auris 1,8 HSD Luna |
90.900 |
2.890,17/1.886,49 |
13.146,22/22.289,60 |
104.046,22/113.189,60 |
2.000/4000 |
15.000/25.000 |
121.046,22 |
142.189,60 |
Wyliczenia własne ASPIRO
* wg danych z katalogu dostępnego na www.toyota.pl 30.06.2011
** założenia: kredyt na 100% wartości samochodu, okres kredytowania 3 lata, RRSO 8,99%
*** bez ewentualnej prowizji
**** przy założeniu przebiegu 25 tys. km rocznie, przy średniej cenie benzyny 5,2 zł/l.
Zielone inwestowanie
Zyskać można inwestując w ekologiczne przedsięwzięcia gospodarcze za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych. Globalny popyt na takie rozwiązania rośnie, także w Polsce dostępnych jest już kilka opcji. Strategie wszystkich eko funduszy wskazują, że w ich środki będą inwestowane w przedsięwzięcia przyjazne środowisku. Czy idą za tym zyski? Na przestrzeni ostatniego roku[2] wymienione fundusze radziły sobie ze zmiennym szczęściem (tabela). Oprócz ograniczonej oferty ekologicznych funduszy pole do ekoinwestowania daje też giełda. GPW od listopada 2009 publikuje indeks RESPECT, na który składają się wyniki firm odpowiedzialnych społecznie. Jednym z elementów podlegających ocenie przed dopuszczeniem firmy do indeksu jest jej odpowiedzialność w obszarze ekologii (choć nie jest to czynnik kluczowy).
Fundusz |
Wynik za ostatnie 12 miesięcy |
Investor Zmian Klimatycznych (Parasol SFIO) |
-6,40% |
PZU Energia Medycyna Ekologia (PZU FIO Parasolowy) |
27,50% |
SFIO Etyczny 1 (SKOK TFI) |
1,10% |
FIO Etyczny 2 (SKOK TFI) |
3,00%* |
* wynik od początku istnienia, czyli od dnia 18 sierpnia 2010
Niestety droga technologia i brak zachęt podatkowych powodują, że ekologia to wciąż hobby dla wybranych, a nie sposób na oszczędzanie dla przeciętnego Kowalskiego. Dobre samopoczucie, które zyskujemy stawiając na ochronę środowiska, ma cenę, która szybko zepsuje nam nastrój.
Aspiro jest spółką pośrednictwa finansowego, funkcjonującą w strukturach BRE Banku SA, powstałą w czerwcu 2009 r. W jej skład włączono wszystkie punkty sprzedaży mBanku (Centra Finansowe, mKioski, mKioski partnerskie) oraz mobilne Punkty Obsługi Agencyjnej MultiBanku. Aspiro dysponuje jedną z najlepiej rozwiniętych sieci sprzedaży w Polsce. Pośrednik oferuje Klientom produkty i usługi w blisko 140. lokalizacjach na terenie całego kraju. Spółka bazuje na modelu dystrybucji łączącym elementy sprzedaży produktów finansowych różnych partnerów wraz z obsługą Klientów mBanku i MultiBanku. Informacje na temat Aspiro, partnerów oraz oferty można znaleźć w serwisie internetowym pod adresem: www.aspiro.net.pl
[1] Przyjmując do wyliczeń kwotę kredytu 720.000 zł, WIBOR 3M na poziomie 4,7% i okres spłaty kredytu wynoszący 30 lat.
[2] Wg wycen na dzień 11 lipca 2011
Link do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/nasza-droga-ekologia